"BIG Tiny"
Start Uppåt Länkar Senaste nytt

 

 

"BIG Tiny" = Tiny i skala 1,3:1

Spännvidd: 800mm i stället för 610mm, detta göra att vingytan ökar från ca:14dm² till ca:25dm²
Flygvikt: ca:190g + acc (50 - 100g), vingbelastning 9,5-12g/dm²
Drivsystem: GWS IPSD-A vxl. 5,7:1 + 8x NiMh och 11"x 4,7" proppeller
Radio: MZK FM5 mottagare + 2xGraupner c141 + 1xHitec HS55 servon samt 5A fartreglage.
Klädsel: Mylar (den tjockare, 7g/m²)


Klicka på bilderna för att se dem i större format

2002-02-16
tiny_01.jpg (72179 byte) tiny_02.jpg (79098 byte)

Än så länge bara en vinge!

I jakten på det perfekta inomhusflygplanet så har jag funderat på Tiny
(finns som byggsats, konstr. Todd Long)
Men jag har tyckt att den verkar vara nog så liten för mig.
Jag ville ha den lite större så den inte blir så känslig för ack vikt m.m.

Till min glädje så hittade jag ritningen på RCmicroFLIGHT så det var bara att skala upp och modifiera den.

2002-03-06
tiny_03.jpg (73716 byte) tiny_04.jpg (76569 byte) tiny_05.jpg (72147 byte) tiny_06.jpg (78124 byte)

Nu är den klar! (inte riktigt klar på bliderna, radion hänger löst)
Provflygning sker på Söndag (10/3) om jag kan hålla mig så länge!

2002-03-07:
Jag kunde inte hålla mig, det blev provflygning på lunchen idag!!!
BIG Tiny flyger hur snällt och fint som helst!!!
Inte propp.hängningsprestanda direkt, men goda lågfartsegenskaper, nästan som en Tee-Bee.
Med lite mer volt & ampere i tanken så kanske aerobatikprestandan blir lite bättre,
dagens flygningar skedde med 3st Duracell CR2'or som bränslekälla.
Jag måste också öka på roderutslagen, (redan fixat), till nästa flygtillfälle.

2002-03-14:
tiny_07.jpg (79419 byte) tiny_08.jpg (73409 byte) tiny_09.jpg (75317 byte)
Nu har jag flugit "BIG Tiny" vid några tillfällen och kan konstatera att den är helt underbar!
Med 7cells (högkvalitets) JP-ack så har den väldigt bra prestanda,
med 8cells pack så är det nog fråga om propellerhängning, (har inte tordas prova ännu).
Den vänder på 1/2  5:öring och har ett fartregister från 0 till alldeles för fort inomhus.

Jag flög lite utomhus med den idag och hade helt otroligt mycket störningar, hela tiden (max 1sek. mellan varje störning)
Då kom jag ihåg ett inlägg som jag hade läst på E-Zone där det var någon som hade konstaterat ett samband mellan kolfiberrör och störningar, när han hade antennen fastsatt längs efter ett kofiberrör så fick han mycket störningar.
Min antenn var dragen på detta sätt så jag tänkte att det är värt att prova så jag tog lös den från kolröret och lät den hänga fritt under planet, tro det eller ej, men nu fick jag inte en enda störning!!!.

2002-03-21: Flygbilder på "BIG Tiny"
tiny_11.jpg (74155 byte) tiny_12.jpg (72619 byte) tiny_13.jpg (84366 byte) tiny_14.jpg (75663 byte)

Det har framställts krav på att JAG skall synas på någon bild på min hemsida!
och det gör jag ju på bild nr.2 av dessa bilder! (det är jag som står upp)

Jag kan inte låta bli att imponeras av denna modell!
1m startsträcka sen är det bara stiga rakt upp i taket!
Jag har inte tordats mig på att rolla eller lopa den än, (det känns så trångt i vår hall).
Loping är nog inga problem, jag gjorde faktiskt någon konstig form av ofrivillig loping
när jag försökte mig på en propellerhängning och den föll över på rygg,
då drog jag (dumt nog) av gasen och den behövde hela vägen ner till golvet innan den hade kommit på rätt köl igen.
(landstället tog i golvet, men kolfiber fjädrar ju bra så jag klarade mig undan med blotta förskräckelsen)

2002-04-04
Nu har jag flugit min "BIG Tiny" utomhus några gånger.
Start och landning sker på gatan utanför mitt hus,
man hinner knappt lätta så har man 15 ungar på den tilltänkta landningsbanan!
Det är kul att få lufta vingarna utomhus efter en vinter i den trånga hallen på Kronan,
att kryssa fram mellan lyktstolpar och grannarnas TV antenner ger en ny dimension till flygandet.

Med lite spelrum (jmfr med hallen på kronan) går det att göra nästan vad som helst med "BIG Tiny",
looping är förstås inga problem, den klarar även inverterad flygning och inverterad looping.
Rollar gör den också nu när jag har ökat på skevroderutslagen så mycket det går.
Men det är lite svårt att få till snygga rollar kanske beroende på V-stabben eller avsaktande av kropp?

2002-04-22
Vecka 16 var ingen bra vecka i min flygkarriär

Klantighet nr. 1:
På Onsdagen krashade jag Stuntman (läs mer i Galleri 3, MPX Stuntman)

Klantighet nr.2:
På Lördagen tog jag upp "BIG Tiny" hemma på gården och flög runt lite när grannen ropade
"Vi vill se en Looping"
Sagt och gjort här skulle det bli konstflygning!
Jag gjorde en roll med påföljande looping, men så var det ju det där med solen,
(man ska inte flyga mot den, men när jag står på min bro så har jag solen rakt fram, söderläge),
jag tappade bort mig lite i spakandet  och solandet och mitt vad det var så kom "BIG Tiny"
flygandes rätt över mitt huvud och PANG!!!, klockren träff i brotaket, där hängde den i fasadflaggan!
Fort var jag framme med stegen och plockade ner den innan tillströmningen av nyfikna grannar började!

Skador på maskinen:
V-stabben lossnade, men den var lätt att limma fast igen.
Motorn lossnade och det var ju ingen större fara, den går ju alltid att sätta fast igen,
men jag hade gaspådrag när det tog tvärstopp mot fasadflaggan så det rensade kuggarna i växeln.

Jag SKULLE ju flyga! så jag tog den gamla växeln från Stuntman och en Speed 300 motor och tryckte fast på "BIG Tiny"
växeln passade perfekt på ø5mm kolfiberröret, men 2,27:1 växel och Speed 300 trivs inte tillsammans,
det käkar Ampere som LKAB's nya malmlok, men särskilt mycket drag blir det  inte!

Klantighet nr.3:
Utan att provflyga så beslutade jag att ta bort 300 motorn och montera GWS Tigern's drivset istället.
Som jag nämnde ovan så passade växeln från Stuntman väldigt bra på kolfiberröret, den satt fast stenhårt!
När den väl släppte så tappade jag den och givetvis landade den på vingen så det blev ett stort hål i Mylarklädseln!
TAPE!!! är bra när man skall fusklaga hål i Mylarklädsel, men det blir inte så snyggt!

På Lördagskvällen var "BIG Tiny" fit for fight igen
jag flög ca:10-15 minuter med en 550mAh NiMh ack innan jag landade och laddade ur acken,
det var ca:240mAh kvar i den så jag hade kunnat flyga nästan lika länge till!

Drivset DX-A, (vxl 5,86:1), funkar också till "BIG Tiny" men det är inte alls lika bra drag som i DX-D (vxl 9,66:1)
så ett nytt DX-D är beställt.

2002-09-13
tiny_15.jpg (73187 byte) tiny_16.jpg (84031 byte) tiny_17.jpg (53998 byte)

Efter många timmars tjänstgöring under sommaren har "BIG Tiny" förtjänat att bli uppgraderad.

V-stabben har jag byggt om till konventionell stabbe/fena,
(höjdroder/skevroder är korskopplade på samma sätt som på Stuntman),
nu kanske det går att göra rollar som ser ut för någonting vilket var omöjligt med V-stabben.

Drivpaketet är utbytt till ett GWS IPSD-A vilket skall ge hovringsprestanda!
IPSD = dubbla GWS motorer på samma växel (5,7:1)

Än har jag inte fått tillfälle att prova "BIG Tiny" i sin nya skepnad, det blåser för mycket ute!
men "garagetester" av det statiskta draget verkar lovande,
jag måste hålla fast modellen för att den inte skall åka upp i taket!!!

2003-11-01 Lägesrapport

Tiny'n hör numera till reserven.
Den står på hyllan i garaget och hoppas att jag skall krascha mina inomhusplan så det får komma i tjänst igen!