CAP 231
Start Uppåt Länkar Senaste nytt

 

 

Klicka på bilderna för att se dem i större format

2002-04-30
cap01.jpg (79837 byte) cap02.jpg (84717 byte) cap03.jpg (51611 byte) cap04.jpg (58503 byte)

Cap 231 från Simprop.
Spännvidd 890mm
flygvikt enl. tillverkaren ca:440g (hoppas komma under det)
Drivset Acro Drive 350+BB (=280BB motor (kullagrad) med kullagrad växel 5:1)
Om det blir dåligt drag med 280BB motorn så trycker jag in en Speed 300 i växeln.
Jag har ingen erfarenhet av 280BB, men de skall ju vara ganska likvärdiga Speed 300 förutom att dom håller bättre !?

Som synes på bilderna så är det mesta färdigt, återstår några timmars monteringsarbete.
Jämfört med Stuntman så känns denna modell lite mer "påkostad",
stabbe & fena är helsymetriska med vingprofil mot Stuntmanens utstansade Depron detaljer.
Det följer med hjulkåpor, spinner, pilotgubbe modell tjockis m.m som gör det hela lite mer skalalikt.

Det enda som jag har hakat upp mig på än så länge är ackens placering.
Acken skall tryckas upp i en box framför vingen och det går inte att flytta den för att förändra tyngdpunkten.
Det känns som att modellen blir framtung med denna placering samt att det begränsar valet av ackpaket kraftigt!
Vi får se om jag hittar på någon egen lösning för ackarna eller om jag nöjer mig med att flyga dem med endast 1st ackpaket
(8st Sanyo 500AR placerade 2x4) det skiljer ju 50gram mellan ett 8x500AR paket och ett 8xaaa NiMh paket
vilket påverkar tyngdpunkten ganska radikalt!

I övrigt hade jag tänkt bygga modellen som den är tänkt,
ev. att jag byter ut ländställ och stötstänger mot d.o. i kolfiber för att spara några gram.
Orginal landställ, (infästningen verkar vara en känslig punkt, kräver nog förstärkning),
väger ca:15g sådär finns det 5-10g att spara om man gör det i kolfiber.

2002-08-28
cap05.JPG (53470 byte) cap06.JPG (44817 byte) cap07.jpg (72436 byte) cap08.jpg (48785 byte)
cap09.jpg (44524 byte) cap10.jpg (45665 byte) cap11.jpg (50894 byte)

Cap'en är klar och jag har flygit den vid ett par tillfällen, den är inte alls lika snäll som Stuntman!
Den klipper väldigt lätt om inte farten är nog hög.

Vid de första flygningarna hade jag 280BB motor med 5:1 växel och propp 10x4,7
Med den konfigurationen var det full gas som gällde, trots det så klippte den i svängarna.

Till flygtillfälle nr.2 hade jag bytt motor till Speed 300 med 3,89:1 växel och propp 8x6 för att få upp farten.
(enl. MotoCalc så skall toppfarten i planflykt bli 65km/h med den i stället för 36km/h med 280BB konfig.)
Det hjälpte, nu klipper den inte vid normal flygning men det krävs mycket gaspådrag vilket leder till glödheta accar.

Som avslutning på flygtillfälle nr.2 så gjorde jag en för snäv sväng när jag skulle landa vilket
naturligtvis resulterade till att den klippte så det blev en väldigt "hård landning".
Mitt hemgjorda kolfiberlandställ gick av jäms med kroppen och så fick den lite skrapsår på nosen,
accen åkte fram och slog lös motorn samtidigt som den klämde ihop avstörningskondensatorn så den exploderade och sköt hål i kroppen!
Men det är ganska lätt fixade skador så "Gula Faran" är nog snart i luften igen!

2003-09-02
cap12.JPG (56509 byte) cap13.JPG (40168 byte)
Nu har Cap'en fått vila exakt 1år!
Idag var det nypremiär för den, jag var ute på Knöppelåsen och flög 5 ackar.

Den har fått ett nytt landställ av pianotråd så nu skall det hålla!
Den har också fått ärva motorn (MP Jet 25/35-20) från DiaProfile X2.
Med denna motor och 10x7" propp + 8 KAN celler går den som ett spjut!
Jag får ca:6min flygtid/ack och då är det mest fullgas som gäller.