Diablotin Super
Start Uppåt Länkar Senaste nytt

 

 

Diablotin Super:
- Spännvidd 1550mm, vingyta 77dm²
- Flygvikt ca:2350g (Vingbelastning ca:30g/dm²)
- Drivsystem: Mega 22/30/3 + växel VMG 2,5:1, Propeller 16"x8"
- Bränsle: 14 x Sanyo RC2400
- Flygtid: ca:10 minuter / laddning

2002-10-06
Diablotin_01.jpg (63233 byte) Diablotin_02.jpg (59559 byte) Diablotin_03.jpg (68025 byte) mega_01.jpg (64940 byte)
Nytt plan införskaffat!
Diablotin Super är en otroligt fint hopsnickrad 3D maskin från Tjeckien (JR-Models)
Den är förberedd för både El & glödstiftare, jag valde givetvis El-drift.
Med mitt drivsystem så blir den statiska dragkraften +3kg vilket skall ge denna modell roliga prestanda!


2002-10-14
Diablotin_04.jpg (48093 byte) Diablotin_05.jpg (35634 byte) Diablotin_06.jpg (63301 byte) Diablotin_07.jpg (74735 byte)
Diablotin_08.jpg (79302 byte) Diablotin_09.jpg (65192 byte) Diablotin_10.jpg (64623 byte)
Några aptitretare på Diablotin.
Piloten är väldigt lättretad och aggressiv nu, han vill nog upp i luften!!!

Skillnad i vingyta mellan Diablotin & Tiger Moth?
Näe, vingarna från Tigern skulle nästan räcka till skevrodren i alla fall?!

En ARF trämodell känns mycket mer färdig än en ARF depronmodell
men det är ändå lite pysslande innan den är flygklar särskilt när man får börja
med att laga vingen som Posten hade mosat. (Posten tog på sig skadan och ersatte mig)

Just nu väntar jag på att ackar och växel skall levereras, sen återstår bara luftdopet.

2002-11-06
Diablotin_11.jpg (99310 byte) Diablotin_12.jpg (102523 byte) Diablotin_13.jpg (110169 byte)
Diablotin Super har luftat sina vingar!!!
Lördag den 2/11 var det dags för premiärflygning,
tyvärr så var jag lite sent ute så jag han bara med två korta flygningar innan solen gick ner.

Söndag den 3/11 var jag i farten lite tidigare,
solen gnistrade i frosten, termometern visade -10ºC och det var vindstilla.
Nu han jag med 6 flygningar (laddningar)
De 2 sista varade 10 resp. 11 minuter och då flög jag ändå inte helt slut på ackarna.
Totalt så fick jag väl ihop nästan 1 timmes flygtid på de 2 dagarna.

Jag kan inte konstatera annat än att denna maskin flyger mycket bra,
inga elaka tendenser, väldigt stabil, flyger lika bra på rygg som på "mage",
små eller stora loopingar hur fint som helst, rollar som på ett snöre.

Ljudet från den stora propellern och växeln gör att den låter härligt!!
Inte som en elmotor utan nästan som en bränslemotor fast mycket tystare

Förhållande mellan statiskt drag & vikt ca:1,2:1 gör att det går att flyga rakt upp om man vill,
för hovring krävs ca:85-90% gas så det finns inte så mycket kvar för att flyga ut ur en hovring.
Med 2 celler till i ackpaketet (kommer inom kort) så blir förhållandet ca:1,4:1
hovring skall då gå att göra på ca:80% gas.

2003-11-01 lägesrapport

Jag har flugit mycket med Diabotin i sommar, bl.a. under Midnigt Sun Flyin här i Luleå.
Flygbilder finns på MFK Jupiters hemsida och Freddes hemsida, det finns också en liten
filmsnutt på Jupiters hemsida.

Diablotin har numera 14 celler och en fällbar 16x8" Aeronaut Cam Carbon propeller
Träpropeller var inte så bra till denna modell, frigång mella propp och mark är bara några cm.
Vid en landning på gräs i våras stod modellen på näsa, propellern slog i marken och utgående axel på växel'n kröktes.
Kontenta: det är billigare med fällbar propp än ny växel!