DiaProfile
Start Uppåt Länkar Senaste nytt

 

 

"UR" DiaProfile
diaprofil_01.jpg (75796 byte)
diaprofil_02.jpg (68848 byte) diaprofil_03.jpg (72849 byte)
diaprofil_04.jpg (68932 byte) diaprofil_05.jpg (65484 byte) diaprofil_06.jpg (74844 byte) 2003-04-28, "UR" DiaProfile'n är död
dia_dead01.JPG (56154 byte)
dia_dead02.JPG (58782 byte)

DiaProfile X1 2003-04-28
DiaX1_01.JPG (68460 byte) DiaX1_02.JPG (69508 byte) DiaX1_03.JPG (75632 byte)

DiaProfile X2
dia_x2_01.jpg (78517 byte)
dia_x2_02.jpg (72490 byte) dia_x2_03.jpg (62185 byte)
dia_x2_04.jpg (56165 byte) dia_x2_05.jpg (76422 byte)

DiaProfile X1 & X2 2003-04-28
DiaX1X2_01.JPG (66252 byte) DiaX1X2_02.JPG (71572 byte)

DiaProfile
Data:
Spänvidd:  1000mm
Vingyta:    28dm²
Flygvikt:    ca:550gram, vingbelastning 20g/dm²
Motor:      Speed 300, Växel MP-Jet 5:1
Ack:         8x1100mAh HeCell NiMh, 8x500AR Sanyo NiCd

DiaProfile X1
Data:
Spänvidd:  1000mm
Vingyta:    35dm²
Flygvikt:    ca: ???gram, vingbelastning ??g/dm²
Motor:      AXI 2808/20 (borstlös), Direktdrift
Fartregl.   Jeti 18-3p
Ack:         8x1100mAh HeCell NiMh

DiaProfile X2
Data:
Spänvidd:  1100mm
Vingyta:    38dm²
Flygvikt:    ca:600gram, vingbelastning 16g/dm²
Motor:      MP Jet 25/35-20 (borstlös), Växel 4,1:1
Fartregl.   Jeti 18-3p
Ack:         8x1100mAh HeCell NiMh

2002-11-27
DiaProfile, det senaste och fulaste tillskottet i min flotta

DiaProfile är en egen konstruktion, kroppen är gjord av vanlig frigolit som är laminerad med Depron,
Vingen är en balsakonstruktion med skevroder i Depron.

DiaProfile är tänkt för inomhusflygning
Luftdopet sker på lunchen imorgon 28/11-02, (förhoppningsvis), hoppas den flyger!!!

2003-01-21
DiaProfile flyger!
Loopar runt sin egen axel, rollar inte så snabbt, kan startas från handen.
Landstället, ø1,5mm pianotråd, och GWS hjulen är alldeles för klena,
tur att den har kort startsträcka när den hasar sig fram på spagetti-stället!

DiaProfile har hunnit ha 3st motorer än så länge:
1. Jag började med en Simprop 280BB vxl.5:1, det är en fin motor men nog så slö.
2. Robbe Power 300 vxl.6:1, den värsta skit jag har varit med om,
    efter 3 ackar var både motor och växel fullständigt slut, motoraxeln glappade 1,5mm i sidled!!!
3. Nuvarande setup, Graupner Speed 300 + MP-Jet 5:1 kullagrad växel,
    detta är rena R-R i jämförelse med Robbe skiten.

Jag har flugit den både inomhus och utomhus, totalt ca:20 laddningar.
Den är väldigt manövrerbar, har ej provat rolla eller loopa inomhus än.
Den känns nog så snabb för sådana manövrar inomhus i vår trånga hall.

Jag försökte mig på någon form av hovring vid senaste inomhusflygningen
och med Speed 300'an så kunde jag faktiskt hålla den vertikalt någon sekund.
(en skicklig modellflygare kan säkert hovra de i flera sekunder)

Utomhus har jag endast flugit den 4 ackar (ca:6min/ack)
Om den känns snabb inomhus så är det tvärt om utomhus, där saknar man lite fart.


2003-03-28
DiaProfile X2 är född

DiaProfile X2 vs. DiaProfile
Lite mindre ful? Betydligt större vingyta, mycket större sid & höjdroder, borstlös motor.

X2'an har flyger!
Luftdopet skedde en något för blåsig förmiddag och trots den låga vingbelastningen så gick
det faktiskt att flyga den i lite vind, men den är nog roligare när det är vindstilla alt. inomhus!
Motorn har jag provat tidigare i "ur DiaProfile'n" och det finns propphängningsprestanda i den
så allting verkar lovande.

X1?
Jo, det finns en sådan också, i händerna på min pappa, den har inte fått sitt luftdop ännu.
Den har lite mindre vinge än X2'an (ca:35dm²) men i övrigt så är de ganska lika.
X1'an kommer att ha en AXI 2808/20 (direktdriven borstlös outrunner) som drivkälla.


U 2003-04-28 U
DiaProfile är död, hon dog någon gång i mitten av Mars-03.
Hon har tjänat väl i Kronanhallen hela vintern, men eftersom det är nära till både
golv, väggar och tak i denna hall så har hon fått sina blessyrer.
Det sista hon gjorde i livet var en roll och den gav så pass svåra skador att hon måste avlivas.

Närmast sörjande: X1 & X2

2003-09-02
dia_x2_06.JPG (62243 byte) dia_x2_07.JPG (84852 byte) dia_x2_08.jpg (65958 byte)
X2 har varit sommarens trotjänare nr.1
Jag har flugit den uppskattningsvis 100 pass á ca:6min./pass = ca:10 timmar i luften!

Sedan ett par veckor har X2 en ny motor i nosen, Nippy Black 1812/100 heter den.
Det är en direktdriven outrunner gjord speciellt för 3D-modeller, lågvarvig för att orka dra stora proppar.
Den "gamla" MP Jet 25/35-20 motorn är inte på något sätt utnött, utan tjänar numera i min Cap 231

Numera kör jag helst med "KAN 1050" celler i X2:an i stället för HeCell.
KAN cellerna är mycket bättre på att ge ifrån sig ström, 8 KAN klarar av att hålla högre spänning
än 9 HeCell under belastning.